✅ تفاوت چرخ های 26،  27.5  و 29 اینچی دوچرخه
کارگروه آسیا دوچرخ کرمانشاه
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک 

■ از زمان معرفی دوچرخه‌های کوهستان با سیستم فنربندی دوگانه تا به امروز، تنها یک فناوری دوچرخه‌های کوهستان بوده که این اندازه بحث و سردرگمی در مورد آن وجود داشته است. بله، ما درباره نبرد «قطر چرخ» صحبت می‌کنیم. دوچرخه‌های کوهستان در ابتدا بر اساس چرخ‌هایی با قطر 26 اینچ طراحی شده بودند. این چرخ‌ها یک حکمرانی طولانیِ بدون چالش را به ‌عنوان «استاندارد» شناخته‌شدة دوچرخه‌های کوهستان پشت سر گذاشتند. این بدان معنی است که فناوری و طراحی تنه، کمک‌فنر، طوقه و لاستیک، همگی با چرخ‌های 26 اینچی شروع می‌شد و به پایان می‌رسید.
پس از مدتی، گروهی از طراحان تنه برتری چرخ‌های 26 اینچی را زیر سوال بردند. شناخته‌شده‌ترین مدافع شکسته‌شدن الگوی 26 اینچی فردی به نام گری فیشر (Gary Fisher) بود که از چرخی با قطر بزرگ‌تر دفاع می‌کرد. او چند دلیل برای مدعای خود داشت و معتقد بود چرخی با قطر بزرگ‌تر می‌تواند: تماس بیشتری با مسیر فراهم بکند، کمتر تحت تأثیر سطح مسیر قرار بگیرد، ارتفاع توپی تنه را نسبت به میل توپ چرخ کاهش دهد و همچنین در زمینه سرعت نیز مانند یک قطار باربری فراری سرعت بگیرد.

در نهایت در سال ۲۰۱۴ شرکت های بزرگ در جهان به ساخت و تولید انبوه سایز ۲۷.۵ نموده و با برند های تجاری عرضه کردند .